EuroShop haastattelut

27 maaliskuun 2017

Blog post

Moi kaikki! Niin kuin lupasin minun viime postauksessa, haastattelin paria jäsentä, jotka kävivät EuroShopissa, Katja Mäntykoski ja Pirja Manninen.

 

Tässä on Katjan haastattelu:

Oletko aikaisemmin käynyt EuroShopissa vai oliko sinun eka kertaa?

Tämä oli minulle neljäs kerta Euroshopissa. Ensimmäisen kerran olin vuonna 2004.

Miksi EuroShop? Olitko etsimmässä jotain tiettyä asia, tuote tai jotain muuta? Mitä?

Euroshop on kolmen vuoden välein järjestettävä maailmanlaajuinen myymälöihin- ja messuihin keskittynyt messutapahtuma, joten on tärkeää käydä katsomassa paikan päällä mikä on messujen tarjonta, varsinkin kun teen sekä myymälä- että messusuunnittelu. Suunnittelija saa messuilta ideoita myös muuhun suunnitteluun esim. toimitilasuunnitteluun.

Messuilta otettuja kuvia selailemalla saattaa löytää ratkaisun johonkin toiseen ongelmaan.

Löysitkö jotain uutta? Entäs jotain yllättävää?

AR (augmented reality) ja VR (virtual reality) sekä audiovisuaalisuus oli nousussa.

Mukava yllätys oli että myös tarinalliset ja somistukselliset osastoja oli paljon, mikä lämmittää aina visualistin mieltä.

Printtiä oltiin käytetty yllättävän vähän osastoissa. Osastot oltiin paljolti rakennettu oikeista ja aidoista materiaaleista.

Mitäs huonoja puolia, oliko yhtään?

Düsseldorfin huono sää. Ja se että ei ollut kollegaa mukana, jonka kanssa olisi voinut turista näkemästään.

Toivottavasti kolmen vuoden päästä meillä on Visualistit Ry:n yhteinen matka.

Löysitkö asioita, ideoita tai tuotteita jotka löytyy jo Suomesta?

Kyllä Suomesta saa paljonkin messuilla olleita tuotteita. Muunmuassa kannattajajäsenemme ITAB:n myymäläkalusteet ja Nordiclightinin valaisimia, Livlin valaisimet Skiluxilta, Bäro:n ja Imoonin valaisimia, Suomen myymäläkaluste tuo maahan EKSystemsin kylmäkalusteita ja aLumen edustaa mm. Ansorg valaisimia. Ja toki paljon muita esim materiaaleista, mm Tarkett ja Gerflor. Messuilla oli tänä vuonna vahva Aasian maiden edustus, joten ehkä niitäkin tuotteita alkaa tulla myös Suomeen messujen myötä.

Ylittikö Euroshop odotuksiasi? Millä tavalla?

Selkeitä trendejä olivat tunnelmalliset murrettuja sävyjä käyttäneet osastot. Peilejä oli käytetty yllättävän paljon.

Jokaiset messut tuntuvat olevan edellistä parempi, juurikin uutuuksien ja kehityksen myötä.

Minkalainen fiilis jäi messulta?

Olin yksin reissussa, minkä vuoksi tuli ehkä jäätyä osastoille juttelemaan enemmän kuin jos olisi ollut seuraa.

Joten tuli paljon hyviä kohtaamisisa messuilla ja palasin kotiin laukku täynnä käyntikortteja ja kamera täynnä kuvia.

Suositteletko? Miksi ja kenelle?

Kaikille, jotka toimivat messu- ja myymäläpuolella missä tahansa tehtävässä.

 Ja viimeiseksi, kerro mikä on sinun top3 asioita messulta. Voi olla mitä vaan… väri, yritys, tuote, hetki, ruoka, henkilö, mm. 

1.  Aluvisionin osasto joka voittikin parhaan messuosaston palkinnon isojen osastojen sarjassa. Osastolla oli Liisa ihmemaassa teema, joka oltiin toteutettu modernisti jatkumona koko osaston.  https://www.youtube.com/watch?v=jv7KW3W4sUA

2. ITAB:n osasto, joka valtavasta koostaan huolimatta oltiin saatu pidettyä todella yhtenäisenä kokonaisuutena sekä osastolla huokuva lämmin ja hyvä henki.

https://www.youtube.com/watch?v=tePwyWwk994

3. ALPAC SRL jonka osastolla oli upeat huomiota herättävät näyteikkunat. Kyseinen yritys kuulemma toimii Italiassa eri muotihuoneiden kanssa.

http://www.alpacsrl.com/

Mallinukkeja

 

Soimistus

 

Somistusosastoja

 

Vihersisustus

Kiitos Katja <3

Pirjan haastattelu:

Oletko aikaisemmin käynyt EuroShopissa vai oliko sinun eka kertaa?

Tämä oli toinen kerta EuroShop messuilla, ensimmäinen kerta oli vuonna 2014.

Miksi EuroShop?Olitko etsimässä jotain tiettyä asiaa, tuotetta tai jotain muuta? Mitä?

Messut on täynnä vähittäiskaupan tulevaisuuden ratkaisuja.

EuroShopissa on nähtävillä suunnittelun uudet tuulet ja tulevia trendejä, sekä uusia messukäyttöön tuloa tekeviä materiaaleja. Paljon mielenkiintoista ja ajankohtaista nähtävää.

EuroShop-messut järjestetään joka kolmas vuosi, siellä tutustutaan uusiin suuntauksiin, tekniikoihin ja konsepteihin.

Lähdin katselemaan ja inspiroitumaan, en etsinyt mitään tiettyä asiaa… Messuilta löytyi lukemattomia inspiroivia, upeasti toteutettuja ja rakennettuja osastoja.

Löysitkö jotain uutta? Entäs jotain yllättävää?

Muotojen ja materiaalien määrä sekä suunnittelijoiden uudet ideat saivat seisahtumaan, innostavat digitaaliset myymäläkalusteet ja teknologia, joka menee huimaa vauhtia eteenpäin…tämä mahdollistaa uskomattomia asioita.

Muun muassa älykkäät näytöt kokoavat katsojien iät ja sukupuolen kohdennettua markkinointia varten.

http://www.firstview.fi/site/assets/files/1041/firstview-wall-small.jpg

Fyysisen myymälän digitalisaatio on ottanut valtavia harppauksia.

Digitalisaatio myymälässä voi tarkoittaa esimerkiksi uudenlaista elämyksellistä aistimarkkinointia, tiedonkeruuta ostopäätös hetkestä ja siihen vaikuttamista tai operatiivista toimintaa avustavia ja edistäviä digi-kokonaisuuksia.

Tätä oli nähtävillä ITAB:in osastolla.

http://itab.com/en/euroshop/

Hieno teknologia jäi vahvasti mieleen näillä messuilla.

Mitäs huonoja puolia, oliko yhtään?

Huono sää, sadetta tuli välillä joka suunnasta ja eri muodoissa J

Hotellimme edustalla oli piristävät palmuistutukset, joten oli hetkellisesti fiilis, että olisit ollut jossain muussa kohteessa J

Messut olivat hieno ja inspiroiva kokemus!

Löysitkö asioita, ideoita tai tuotteita jotka löytyy jo Suomesta?

Suomessa kehitetyt älykkäät SmartFittings –myymäläkaluste kokonaisuudet olivat näyttävästi esillä ITAB-osastolla.

Valaistus puolella oli paljon tuotteita ja yrityksiä joiden kanssa olen saanut toimia.

Mahtavia, upeita osastoja.

Fagerhult https://www.fagerhult.com/fr/Applications/Retail/euroshop2017/meet-us-at-euroshop/

Philips http://www.newsroom.lighting.philips.com/news/2017/20170307-philips-lighting-cracks-code-of-shopper-behavior-proving-how-colored-lighting-boosts-supermarket-sales

Ansorg, Vizona ja Vitra  / The Village https://www.vitra.com/en-us/retail/euroshop

Jos sinun pitäisi arvata, mitä asioita jotka olivat messuilla voisivat toimia Suomessa tai mitkä mahdollisesti voisi tullakin suomalaisiin myymälöihin?

Paljon on jo tullut ja paljon on varmasti tulossa.

Suomessa moni asia laahaa perässä, mutta on paljon myös asioita, jotka

ovat saaneet alkunsa täältä ja jatkokehitetty muualla.

Vaikutuin ITAB:in osastolla moneen digitalisaatioon liittyvään asiaan.

Monimuotoiset ja sovellettavat ratkaisut kiinnostivat myös.

Yhden esittelytelineen tai suurissa myymälöissä shop-in-shop-ratkaisujen avulla tehtävät osastot.

Näitä on meillä, mutta hienoja ratkaisuja löytyy maailmalta.

http://mo-systeme.com/

Ylittikö Euroshop odotuksiasi? Millä tavalla?

Minkalainen fiilis jäi messulta?

Hieno teknologia jäi vahvasti mieleen näillä messuilla.

Upeat mallinuket on mieleisiä ja saa kuvamaan aina.

EuroShop on valtava kymmeniä tuhansia kävijöitä vetävä tapahtuma.    

Euroshop-messut ovat vähittäiskaupan yksi tärkeimmistä tapahtumista, juuri siellä tutustutaan uusiin suuntauksiin…hyvällä fiiliksellä!

Suositteletko? Miksi ja kenelle?

Suosittelen J kaikille, työskentelet myymälöiden tai messujen parissa, etsit jotain uutta, haluat pysyä ajan hermolla, messut on hyvä paikka verkostoitua ja tavata kollegoita.

Seuraava matka olisi mukava tehdä Visualistit Ry:n kanssa.

Ja viimeiseksi, kerro mikä on sinun top3 asioita messulta. Voi olla mitä vaan… väri, yritys, tuote, hetki, ruoka, henkilö, mm.

Tässä linkkejä mielenkiintoisiin kohteisiin. Vaikea laittaa top3, paljon oli nähtävää.

http://itab.com/en/euroshop/
https://www.vitra.com/en-us/retail/euroshop

http://www.eurodisplay.de/?L=0

 

Messe Düsseldorf | ctillmann,

tämä kaveri ihanilla silmillä ja kaikella herkkyydellään vetosi minuun J

Kiitos Pirja!!!

Lisää kuvia!

http://www.fairnet.de/en/meta/euroshop_termin/

 

http://www.led-lightboxx.de/

 

http://www.genesis-display.com/en/

 

https://www.hansboodtmannequins.com/

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.