Kuukauden tekijä Irina Ylitalo

1 lokakuun 2017

Blog post

Hei kaikki!

Olen visuaalisen markkinoinnin ammattilainen Oulusta. Valmistuin nykyiseen ammattiini vuonna 2008, sitä ennen olin toiminut useilla toimialoilla erilaisissa työtehtävissä, kauimmin päiväkotimaailmassa.

Olen aloittanut visuaalisen markkinoinnin työurani Seppälässä. Siellä sain arvokasta kokemusta paitsi visumarkkinoinnista, myös asiakaspalvelusta. Erilaisten konseptien ymmärtäminen ja toteuttaminen on tärkeä perusta, johon visumarkkinointi myymälässä pohjautuu. Mitä/ kenelle/ miten? Esillepanojen tekeminen ja näyteikkunoiden rakentaminen ajoittain olivat myyntityön ohessa työtehtäviäni.

Siirryin suomalaisen design-lasin tuotteiden pariin ja olin töissä yrityksessä lähes 8 vuotta. Toimin ensin myymälävisualistina huolehtien myöhemmin myös alueen vähittäiskaupan myymälöissä olevien sis:n ajankohtaisuudesta. Tämä tarkoitti kausimuutosten rakentamista osastoilla, kampanjoiden nostoa ja näyteikkunoiden suunnittelua ja toteuttamista. Antoisaa ja palkitsevaa työtä! Tärkeää oli ymmärtää myymälän oma konsepti ja yhdistää näkemys edustamani yrityksen konseptin kanssa. Yhteistyötä ja kaupallista näkemystä siis molemmin puolin. Sain myös syvempää näkemystä yrityksen toimintatavoista ketjutasolla.

Oman yritykseni kautta pääsin näköalapaikalle pienyrittäjien maailmassa. Kokonaisvaltainen budjetointi, suunnittelu ja toteutus nousivat tässä avainasemaan yhdessä asiakaspalvelun kanssa. Yritykseni konsepti käsitti visuaalisen markkinonnin lisäksi sisustussuunnittelua, joten työ oli roudaamista, kiipeämistä, konttaamista ja kaikkea siltä väliltä! Tätä näkökulmaa olen pyrkinyt tuomaan esille myös opettamissani visuaalisen markkinoinnin ryhmissä. Työ on erittäin fyysistä ja vaatii visualistilta kokonaisuuksien hallintaa: tilan käyttö, sommittelutekniikat, värit ja valaistus on oltava kunnossa. Hallitaan lisämyynti ja ristiinmarkkinointi, ymmärretään myymälöiden yleisilmeiden merkitys ja nähdään niiden kipupisteet.

Nykyisessä työssäni toimin päävisualistina Oulun Sokoksen tavaratalossa. Työ on monipuolista ja vaihtelevaa, kahta samanlaista päivää ei ole. Organisointi, kokonaisuuksien hallinta, järjestelmällisyys ja ajan hallinta ovat tärkeä osa työtäni. Isossa talossa tapahtuu koko ajan. Ketjun visuaalisen markkinoinnin ohjaus on väljä, jolloin suunnittelu ja näkemys esimerkiksi näyteikkunoista on oltava ajankohtainen. Toimin työssäni vielä muutamia viikkoja, siirtyen sitten uuteen positioon Osuuskauppa Arinaan Visuaalisen markkinoinnin asiantuntijaksi.

Kaupan toimialan ymmärtäminen ja oman markkinaympäristöni seuraaminen yhdistettynä luovaan suunnitteluun ja toteutukseen on tapa elää ja olla. Näin on varmasti kaikilla kaikilla meillä, jotka olemme alalla. Visuaalinen markkinointi elää ajan hermolla ja uudistuu koko ajan, sen vuoksi tämä on vaihtelevuudessaan luoville tekijöille oivallinen työ.

Tärkeää on myös muistaa ettei kukaan muu markkinoi sinua paitsi sinä itse, eli tuo rohkeasti omaa osaamistasi esille! Minun töitäni voit seurata instassa irkku_y.

Luovaa, toiminnallista ja tuloksekasta syksyä kaikille!

Terveisin

Irina

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *