Mille brändi tuoksuu?

13 helmikuun 2017

Blog post

Kävin tapaamassa kannattajajäsenemme AudienceFirstin Markkua, Katia ja Annea Vantaalla heidän toimitiloissaan. Audience First on johtavia aistimarkkinointiin keskittyviä yrityksiä Suomessa. Anne vastaa Audiencella Suomen tuoksumarkkinoinnista, Kati asiakaspalvelusta ja Markku toimitusjohtajana myynnistä. Tuoksumarkkinointi on vielä melko lapsen kengissä Suomessa verrattuna maailmalle, kertoo Markku. Siellä esimerkiksi suurilla hotelliketjuilla on omat brändätyt tuoksunsa, jolloin hotellit eivät ainoastaan näytä brändilleen vaan myös tuoksuvat brändille.

Mitä on tuoksumarkkinointi?

Puhuessamme tuoksumarkkinoinnista, usealle tulee mieleen voimakkaat parfymoidut tuoksut. Markku kertookin, että todellisuudessa tuoksut ovat hyvin mietoja, jopa niin että niitä ei edes välttämättä huomaa. Tuoksumarkkinointi aloitetaankin ensin hyvin miedolla intensiteetillä, jotta henkilökunta sekä asiakkaat saavat totutella uuteen tuoksuun.

Eniten suomessa tuoksumarkkinointia käyttävät tällä hetkellä ruokakaupat sekä erikoismyymälät. Tuoksulla voidaan luoda hyvin vahvoja tunnemielikuvia asiakkaalle ja vedota tunteisiin, joita hän ei edes tiedosta. Tuoksujen tarkoituksena ei ole ainoastaan korostaa tuotteita myymälöissä, vaan sitä voidaan käyttää myös erilaisten tuoksujen peittämiseen esimerkiksi julkisissa saniteettitiloissa. Hyväntuoksuinen asiakastila on myös lisäarvo yritykselle.

Mitä tuoksumarkkinointi maksaa?

Jokainen tila on erilainen, joten listahintaa on vaikea arvioida, vastaa Markku, kun tiedustelen mitä tuoksumarkkinointi kustantaa. Vuokrahinta tuoksulaitteelle on 50€/kk laitteelle, joka kattaa 200-300m2 tilan. Laitteen vuokra-aika myös vaikuttaa tuotteen hintaan. Kuukausivuokraan lisätään tuoksuaineiden kustannukset, jonka menekki riippuu tilan koosta sekä tuoksun intensiteetistä sekä laitteen asennuskustannukset. Laitteita voi myös ostaa yritykselle, jolloin hinta pyörii 150-2000€. Isommalla laitteella kattaa esimerkiksi kylpylän. Koska tuoksumarkkinointi lisää ostosten määrää, jolloin tuoksu maksaa itsensä kyllä takaisin, esimerkiksi ruokakaupassa pienempänä hävikkinä tuoretuotteissa, Markku toteaa.

Millaisia tuoksuja ja mihin?

Tuoksuvalikoima Audiencella on laaja. Meiltä löytyy tuoksuja joka lähtöön, kertoo Anne. Esimerkiksi Stockmannilla tuoksumarkkinointia on käytetty mm. Argoshallissa jouluisin. Tuoksuina siellä on käytetty mm. piparkakkua, omena-kanelia sekä mausteista glögiä.

Tuoksuja voidaan käyttää myös tehokeinona korostamaan esimerkiksi näyttelytilassa olevia asioita. Merikeskus Vellamossa on mm. näyttely, jossa kerrotaan käymälöistä. Mikä tekee parhaiten lähtemättömän vaikutuksen näyttelyssä kävijään kuin vieno häivähdys ”lemua” , joka takaa autenttisen kävijäkokemuksen? Erinomainen referenssi Audience Firstillä on mm. Change-alusvaateketjun tuoksumarkkinointi, josta he ovat saaneet hyvää palautetta asiakkailtaan. Kävin haastattelun jälkeen myymälässä ja todellakin tuoksu on niin mieto, että sitä tuskin huomaa, mutta antaa liikkeeseen ihan uuden ulottuvuuden. Lisää Changen kokemuksia voi käydä lukemassa Modinin artikkelista, Change lehtijuttu.

Itselläni tuli tapaamisemme jälkeen paljon ideoita, millaisia tuoksuja voisi käyttää ja missä. Pyrimme järjestämään kevään/syksyn aikana yritysvierailun Audiencelle, jossa voitte tutustua kuva, ääni ja tuoksumarkkinoinnin saloihin.

Lisätietoja antaa Markku Berg, markku.berg@audience.fi p:+358 400 415 073 tai Anne Tanninen, anne.tanninen@audience.fi  p: +358 44 300 7140.

Audience First

1 comment

  • Susanna Niemilahti

    30.4.2017 at 10:05

    Aika moni on allerginen tuoksuille, joten tällainen arveluttaa .

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.