Trendit visualistin työssä

23 marraskuun 2016

Blog post

Kannatajajäsenyrityksessämme, Tammer-Tukussa, työskentelevä jäsenemme Pirja Manninen kertoo kuinka he käyttävät trendiennusteita työkaluinaan ja hyödyntävät tulevaisuuden suuntauksia työssään.

Trendi sanana saattaa olla hieman kulutettu ja moni ymmärtää trendin vain siinä merkityksessä, mitä on pinnalla juuri nyt. Kyseessä on kuitenkin tärkeä asia, sillä tulevaisuuden tutkiminen ja kuluttajakäyttäytymisen suunnan seuraaminen ja ennakointi on äärimmäisen tärkeää tukku- ja vähittäiskaupan alalla, jossa tarjontaan täytyy löytää ostavat asiakkaat. Tulevien kuluttajakäyttäytymisen trendien ennakointi auttaa kohdentamaan tarjonnan ja palvelun tarkemmin kuluttajien tarpeita vastaavaksi.

”Trendi kuvaa aikasarjan pitkän aikavälin kehitystä.” (Tilastokeskus, 2016)

Miten seuraatte trendejä työssänne?

Käymme kaksi kertaa vuodessa trendiluennolla ja työkaluna käytämme Tred Bible trendiennustetta. Työvälinenämme ovat myös sosiaalinen media, messut ja lehdet esimerkkinä MIX magazine from Colour Hive sekä kirjallisuus.

 

Kuinka tärkeäksi koette trendit?

Trendit ovat aina katsojan silmässä. Ei ole olemassa vain yhtä trendiä, vaan niitä on aina useita. Makuasioista ei voi kiistellä… Trenditieto ja sen soveltaminen eri tuotteisiin ja brändeihin on nykyään osa yritysten kilpailukykyä. Me haluamme pysyä ajan hermolla trendeistä.

 

Millä tavoin trendit ja asiakaskäyttäytymisen muutoksen suunnat näkyvät esillepanoissanne?

Asiakkaat haluavat ideoita ja yritämme joka näyttelyyn tehdä esillepanojen kautta kokonaisuuksia, jotta asiakkaan on näin helppo tehdä valikoima suoraan, helpotamme myyntiä ja asiakkaan ostamista. Ajatuksena on myös tehdä tulevien trendien kautta kokonaisuudet, jotta saisimme palveltua ja jaettua trenditietoutta myös asiakkaillemme.

nayttokuva-2016-11-23-kello-12-31-18

Millä tavoin työstätte trendit omaan työhönne?

Luomme mainososastomme kanssa linjan/teeman, jotta saamme punaisen langan, joka kulkee läpi näyttelyn.

Tuleva vuosi 2017 on merkittävä, Suomi 100v juhlavuosi! Tähän liitämme trendiennusteen kautta tulevan väri- ja tuotemaailman.

 

Käytätte Trend Biblea, mistä muualta ammennatte inspiraatiota ja ideoita?

Meillä on hyvä tiimi, ideoita löytyy helposti ympäriltä ja näistä inspiroidutaan ja innostutaan. Yhdessä tehdään, jaetaan tietoa ja ajatuksia. Ilta saattaa helposti vierähtää Pinterest:ssä, sieltä saa valtavasti inspiraatiota. Täytyy myös kulkea silmät auki ja tutkia ympäristöä avoimin mielin.

 

Vinkkejä muille visualisteille trendien hyödyntämiseen

Jokainen voi luoda oman maailmansa, soveltaa… ei ole olemassa vain yhtä trendiä! Monet suomalaiset yritykset tarttuvat trendeihin vasta parin vuoden viiveellä. Kannattaisi olla rohkeampi ja kokeilla erilaisia suuntauksia.

Täältä pääset kurkkaamaan esimerkin Pirjan ja kumppaneiden vuonna 2014 tekemästä trendikoosteesta, joka käsittelee vuoden 2015 suuntauksia.

 

Kiitos Pirja!

-Anna Juusela

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.