Visualistin viikko – katsaus erään yrittäjän arkeen

22 toukokuun 2017

Blog post

MAANANTAI

Maanantai alkoi tapaamisella ikkunatehtaan edustajan kanssa, joka oli tilannut yritykseltäni messuosaston suunnittelun. Kävimme läpi toiveita osaston suhteen, sekä yrityksen värimaailmaa ja budjettia. Visio syntyi heti, sen jälkeen alkavat varsinaiset työt: käytännön asioiden suunnittelu ja vision siirtäminen paperille. Vietin loppupäivän tietokoneen ääressä, kännykkä korvassa.

TIISTAI

Tiistai oli varattu kokonaan paperikaupan myymäläsuunnittelulle. Kokonaisuus oli tarkkoja yksityiskohtia myöten valmiina mielessäni, suurin työ on siirtää ideat paperille ja selvittää kalusteratkaisut ja niiden toimivuus. Suuremmat projektit kuten tämä vaativat asioiden pilkkomista pienemmiksi kokonaisuuksiksi, jotka ratkaistaan osanen kerrallaan.

KESKIVIIKKO

Keskiviikon vietin Hotelli-Ravintolassa tuotekuvauksien kuvausjärjestelijänä. (Tämä kyseinen yritys on saanut myyntiin buustia Jyrki Sukulalta, mutta valitettavasti pelkkä sisustuksen ja ruokalistan uusiminen ei auta jos visuaalinen markkinointi jää muuten paitsioon… )
Minulla on yhteistyökumppanina lahjakas valokuvaaja, jonka kanssa työskentelin tänäänkin. Meillä on tiukka laadunvalvonta: jos kuva ei herätä tunteita, se ei ole valmis. Säädämme yhdessä valaistusta ja mittasuhteita, yhden onnistuneen kuvan rakentamiseen voi kulua yllättävästikin aikaa. Ei riitä, että ilmestyy kalliin kameran kanssa paikalle, monenlaista taikatemppua täytyy vielä vetää hihasta ennen kuin lopputulos on juuri oikeanlainen. Valokuvan rakentaminen on erilaista kuin myymälässä esillepanon, sillä kameran näkökulma on eri kuin ihmisen. Värimaailman ja tunnelman lisäksi tarkkailen mitä linjoja kuvaan syntyy, missä katse pysähtyy, missä on eniten ”tapahtumaa”.
Päivä oli onnistunut, saimme monta hyvää kuvaa mainosmateriaaleihin ja some-kanaviin.

TORSTAI

Torstai kului näyteikkunaprojektissa, joka tilattiin yritykseltäni Ylivieskan keskustan tyhjiin näyteikkunoihin. Se on kaupunki-ilmeen visuaalista markkinointia: tyhjät näyteikkunat antavat kaupungista masentavan kuvan. Toivoisin, että tähän ongelmaan haettaisiin ratkaisua muuallakin.
Suunnittelutyön olin tehnyt edellisellä viikolla ja tilannut tarvittavat materiaalit. Pyrin aina käyttämään jo olemassa olevia elementtejä ja vastaavasti miettimään ostettaville jatkokäyttöä. Kaupallista ajattelua sekin. Kaupunkisuunnistus-ikkunoihin tuli julisteet, joiden ympärille tein sommitelman edellisen kesän tilataidekohteen linnunpöntöistä. Jotta sain linnunpöntöt eri tasoille, ostin lisäksi puisia mustia laatikoita joita voi jatkokäyttää vaikkapa messuosastoilla.

PERJANTAI

Perjantain pyhitin pelkälle suunnittelutyölle ja eri projektien läpikäymiselle. Kun työn alla on useampia kohteita yhtä aikaa, on tärkeää vähän väliä käydä läpi missä ollaan menossa missäkin kohteessa. Työn eri vaiheiden aikataulutus on taito jonka olen oppinut vuosien varrella, ja on yrittäjänä tärkein työkaluni.

LAUANTAI

Lauantaina vatsan pohjassa kutitti innostuksesta, sillä olin saanut uuden asiakkaan kangaskaupasta. Teen aina vähintään kolmen kuukauden mittaisia sopimuksia, ja kyseinen asiakas tilasi 3 x 8h visuaalista markkinointia. Päädyimme ensimmäisellä kerralla kahden näyteikkunan ja myymälän ykköspöydän rakentamiseen, seuraavalla kerralla teemme myymälän sisällä muutostöitä. Työni tulos mitataan, ja sen täytyy tuoda kilinää kassaan. Se on aina lähtökohtani, ei estetiikan lainalaisuudet.
Kangaskaupassa oli ihana työskennellä, ja nautin koko viikon töistä eniten tästä, kun pääsin konkreettisesti tekemään. Koen, että työni on auttaa yrityksiä kahdella tasolla: parantaa esillelaittojen tasoa ja nostaa yrityksen imagoa, mutta myös innostaa ja inspiroida henkilökuntaa näkemään myymälä ja tuotteet taas eri tavalla. Kauppakaupunki oli heräilemässä yöelämään, kun painoin myymälän oven lukkoon perässäni. Katselin kädenjälkeäni vielä tien toiselta puolelta, ja hetken aikaa vain fiilistelin hiljaa. Visual merchandiser. Bad ass miracle maker.

Terveisin,

Skissin visualisti Virve Arvola
joka uskoo vahvasti, että kivijalkamyymälän kulta-aika on alkanut.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *