Somistajayhdistys ry:n (nyk. Visualistit ry) synty

Somistajakunnan erikoisasema ja erikoistuminen muiden mainonnan ammattialojen joukossa aiheuttivat 40-luvun lopussa sen, etteivät somistajat tunteneet omakseen mitään silloin toiminnassa ollutta mainosalan yhteenliittymää.

Tuolloin ammattikunta eli nousukautta, jolloin käsitteet muotoutuivat ja vaatimukset selkenivät. Nähtiin, että somistajan (nyk. visualisti tai visuaalinen markkinoija) on oltava ennen kaikkea hyvä myyjä.

Tämä merkitsi hänen työtään ajatellen hyvää makua, suunnittelutaitoa, käytännöllisyyttä ja kykyä ajatella ja toteuttaa mainontaa teknisesti oikein. Se vaatii somistajalta pitkälle vietyä monipuolisuutta, hyvinkin monien työn toteuttamiseen liittyvien eri ammattialojen hallintaa ja yleistietoutta mitä moninaisimmilta aloilta.

Näin siis somistajan työn monipuolisuus ja hänen asemansa markkinoinnin portaikossa vaativat oman yhdistyksen perustamista.

Ennen varsinaisen yhdistyksen perustamista kokoontuivat somistajat yhteisiltojen ja kerhotoiminnan merkeissä.

Vuonna 1947 oli jo vakavampia keskusteluja siihen suuntaan, että lähivuosina on jotain todella asian hyväksi tapahtumassa.

Somistajayhdistyksen pieni, aktiivinen kantajoukko, joka muodostui enemmän ja vähemmän suorastaan somistamisen, mutta kuitenkin mainonnan ja näyttelytekniikan parissa työskentelevistä henkiöistä, lausuivat yhdistyksen perustamissanat Helsingissä, Vanhalla Brondalla 24 päivänä helmikuuta 1950.

(Teksti: Aila Packalén (os. Virtanen) Somistajayhdistys ry:n toiminnan elvyttäminen. Markkinointi Instituutin Mainoshoitajan koulutuslinjan diplomityö v. 1986. Lisätty uudet nimikkeet)

Vuonna 2016 yhdistyksen nimi päätettiin vaihtaa nykyaikaan paremmin sopivaksi ja nimeksi tuli Visualistit ry. Yhdistyksen historiasta pääset lukemaan lisää Iris Heikkosen vuosikirjaan kirjoittamasta jutusta Somistajayhdistys 60 vuotta: Mainosalan moniosaajista visualisteiksi.

1

2