Unohdettu resurssi – näyteikkuna

17 lokakuun 2018

Blog post

Ennen vanhaan käytiin viikonloppuna näyteikkunaostoksilla, kun kaupat olivat kiinni. Nykyisin kaupat ovat avoinna lähes aina, tai ainakin aina tarvittaessa ja näyteikkunaostoksia tehdään surffaamalla netissä eri yritysten nettisivuilla. Niinpä monessa kauppaliikkeessäkin ikkunat on teipattu umpeen ja teippiin on sijoitettu kuvia tai tekstejä kaupasta. Ei ole välttämättä edes henkilöitä, saatikka sitten osaamista näyteikkunan ylläpitoon. Vaan olisiko sittenkin niin, että näyteikkunalla on vielä sanansa sanottavana? 

Mitä näyteikkunalla voidaan tehdä?

Näyteikkunan käytön merkittävin takaisku tehtiin laman aikana 1990-luvun alussa. Silloin karsittiin myymälöistä osaavat somistajat pois kulujen säästösilmälasit päässä ja samalla teipattiin useat näyteikkunat umpeen – onhan teippi halvempaa kuin näyttävän näyteikkunan rakentaminen. Kun ajat paranivat, otettiin näyteikkunoita taas käyttöön, mutta usein somistaminen jätettiin myymälähenkilökunnan vastuulle, jolloin se ei ollut tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä vaan hoidettiin kun ehdittiin. Kun ei ollut ammattilaisia tekemässä, ei myöskään ymmärretty, mitä kaikkea näyteikkunalla voi tehdä. Näyteikkuna on kuitenkin tärkeä, nopea ja edullinen taktinen mainosväline, erityisesti erikoiskaupalle.

Näyteikkunan kiistattomat edut

Näyteikkuna tarjoaa kiistattomia etuja moneen muuhun mainosvälineeseen verrattuna. 

  • se on nopea
  • se on vaikeasti kopioitavissa
  • se puhuttelee juuri niitä asiakkaita, joilla on mahdollisuus tulla kauppaan sisään
  • se luo myymälälle erottuvuutta 

Pysäytä ja houkuta

Näyteikkunan tarkoitus on pysäyttää asiakas ja houkutella asiakas sisään myymälään. Tämä asettaa omat haasteensa, sillä kadulla asiakas liikkuu melko lailla vauhdikkaasti. Peruserhe, mikä usein näyteikkunassa tehdään, on sijoittaa siihen joko liian paljon tavaraa tai liian pieniä tuotteita. Jos tavaraa tai asiaa on liian paljon, ei asiakas ehdi hahmottaa pääviestiä. Jos taas tavarat tai viestit ovat liian pieniä, ne eivät erotu ja siten eivät näy asiakkaalle. 

Hyviä pysäytyselementtejä näyteikkunassa ovat esimerkiksi

  • valo
  • liikkuva kuva
  • peili
  • hätkähdyttävä, suuri kuva tai esillepano

Koukuta ja vakuuta

Kun asiakas on saatu pysäytettyä näyteikkunan eteen, tulee meidän kyetä kertomaan asiakkaalle syy tulla sisälle. Parhaissa näyteikkunoissa on usein tarina, joka jatkuu myymälän sisällä – eli antaa meille syyn tulla sisään kauppaan. Syy tulla sisälle voi olla myös luonnollisesti tarjous tai kiinnostava tuote, joka on tuotu ikkunassa houkuttelevasti esille. 

Erotu niin voitat

Ihan niin kuin muussakin mainonnassa, erottuvuus on keskeistä, jotta näyteikkuna pääsee vaikuttamisvaiheeseen. Siksi näyteikkunan toteutus kannattaa suunnitella etukäteen osana muuta myymälämarkkinointia. Jos teemana on ajankohtaisuus, sesonki tai jokin muu muidenkin todennäköisesti käyttämä keino, ei ole mieltä toteuttaa sitä kaikkein itsestään selvimmällä tavalla. Esimerkiksi optikkoliikkeiden keväällä harjoittama aurinkolasien ikkunamainonta on masentavan samantyyppistä. Samoin jouluikkunat ja tammikuun ale-ikkunat on toteutettu häkellyttävän samantyyppisesti. 

Erottavan idean keksiminen, kuten luovuus yleensäkin, on haastavaa ja siinä voi tulla pää kipeäksi. Mutta onneksi luovuuden tuskaa voi helpottaa hakemalla ikkunaideoita muualta. Ideoitahan löytyy muiden kauppojen toteutuksista, joita ei tietenkään kannata kopioida sellaisenaan vaan käyttää ideapohjana. Myös lehdet ja tietenkin internet antaa pohjattoman määrän ideoita. Pelkästään hakemalla esimerkiksi Googlen kuvahaulla erilaisia näyteikkunoita, syntyy jo aika hyvä pohja omien ideoiden luomiseksi. 

Sopiiko näyteikkuna kaikille?

Kyllä sopii. Useimmin näyteikkunaa hyödyntävät erikoiskaupat, mutta aivan yhtä lailla näyteikkuna voi toimia palveluilla, esimerkiksi matkatoimistolla sekä myös ruokakaupalla. Edellytys näyteikkunan käyttämiselle on se, että sen ohi kulkee riittävä määrä jalankulkevia asiakkaita, joilla on mahdollisuus pysähtyä katsomaan näyteikkunaa, ”näyteikkunaostoksille”. Jos ohikulkeva liikenne on pääosin autoliikennettä, ei näyteikkuna omaa sellaisia hyödyntämismahdollisuuksia, että merkittävämpi panostus olisi oikeutettua.

Kirjoittaja:

Mikko Tapanainen, vähittäiskaupan konsultti, Simigroup Oy